8. Esiintymisjännitys – Perusteet

Mikä on jännityksesi tai vireystilasi taso? Haluatko muuttaa vireystilaasi, pienemmäksi tai suuremmaksi?

Esiintymisjännitys tai liian korkea vireystila ennen esiintymistä saattaa näyttäytyä mm.

  • Kämmenten ja kainaloiden hikoamisena
  • Jännityksen tunteena vatsanpohjassa (perhosia vatsassa)
  • Osalla ihmisistä voi tulla liikaa ajatuksia ja osalla taas ajatus ei kulje ollenkaan
  • Korkea vireystila saattaa myös näkyä ylimääräisenä tai turhan asian höpötyksenä
  • Jotkut kokee esiintymisjännityksen / korkean vireystilan myös lamaannuttavana

Miksi näin käy? Jos koemme esiintymistilanteen uhkana, niin vireystila eli esiintymisjännitys on korkea. Mikä saa sinut ajattelemaan esiintymisen uhkana? Onko taustalla kenties kieroutunut ajatusmalli:

  • ”Mitä jos mokaan?”
  • ”Kaikki tuijottaa mua?”
  • ”Mitä jos en saa sanaa suustani?”

Minkä nimen annan esiintymiselle? Esiintymistilanne jo pelkkänä nimenä voi aiheuttaa pelonomaisen tunteen.

Voisiko nimen “Olen menossa esiintymään” kääntää positiiviseksi?

  • Olen menossa kouluttamaan
  • Olen juttelemassa ihmisille
  • Mukava keskustelutilanne
  • Pääsen jakamaan ja oivaltamaan ihmisten kanssa
  • Pääsen jakamaan hyvää

Vältä rajaamasta itseäsi erilleen kuulijoistasi tai yleisöstäsi. Älä mene omaan kuplaan ja rajaa itseäsi erilleen, silloin tilanteesta puuttuu avoimuus ja inhimillisyys ja se mikä koskettaa yleisöäsi.

Valmistaudu harjoittelemalla

  • Mitä haluat kertoa kuulijoillesi?
  • Mitä haluat yleisön tuntevan?
  • Mikä on hyvä päämäärä?

Muista, ettei kaiken ei tarvitse olla täydellistä, me kaikki olemme ihmisiä ja virheitä sattuu aina välillä.